22 februari 2017

60 gemeenten besteden gezamenlijk laadpalen aan, elektrisch rijden wordt goedkoper

Projectbureau MRA-Elektrisch heeft met succes namens 60 gemeenten een aanbesteding  georganiseerd voor de exploitatie van 360 bestaande laadpalen in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. De opdracht is gegund aan laadpaalexploitant PitPoint. De gunning markeert een mijlpaal; het bedrijf gaat betalen voor het exploitatierecht.


Tot voor kort moest de overheid nog meefinancieren omdat aan de verkoop van stroom onvoldoende werd verdiend. Met het groeiend aantal elektrische auto’s neemt ook de verkoop van stroom toe. Dat maakt een overheidsbijdrage overbodig. MRA-E zet de financiële meevaller in om de kosten voor het laden op deze palen te verlagen, zodat het elektrisch rijden goedkoper is dan het rijden op benzine of diesel.

Financieel voordeel markt en overheid
De 360 bestaande publieke laadpalen die PitPoint gaat exploiteren, staan verspreid over bijna 60 gemeenten in de drie provincies. Doordat de aanbesteding  door MRA-E  is georganiseerd neemt het de gemeenten werk uit handen en maken zij geen kosten voor een aanbesteding. “Voor de markt levert een gezamenlijke uitvraag een aantrekkelijk schaalvoordeel op” aldus projectmanager MRA-E Maarten Linnenkamp. “Als elke gemeente een aparte aanbesteding had gedaan, was dat zeker niet gelukt”.

Jan Theo Hoefakker van PitPoint herkent dit en vult aan: “Wij nemen bestaande laadpalen over. Dat betekent dat je specifieke kennis moet hebben over de service en het onderhoud van laadpalen in de publieke ruimte. Wij hebben een eigen service-afdeling. Daarom zijn we in staat een dergelijk project aan te gaan”.

Afgelopen zomer won PitPoint ook al een door MRA-E georganiseerde aanbesteding voor het plaatsen en beheren van 1200 nieuwe laadpalen. Bij een dergelijke aanbesteding  gaat het niet alleen om het beheer en onderhoud, maar moeten ook laadpalen worden gefinancierd. Als je dan ook de laadtarieven aantrekkelijk wilt houden, vraagt dat nog wel om een financiële bijdrage van de overheid. Toch zijn ook daar de kosten voor de overheid in één jaar gehalveerd.

Business case
MRA-E is het samenwerkingsverband van de overheden in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht om elektrisch vervoer te stimuleren. Binnen MRA-E investeren overheden en marktpartijen samen in een publieke laadinfrastructuur. Zo dragen marktpartijen als PitPoint bij aan het realiseren van duurzaamheidsdoelstellingen, terwijl de overheid helpt om de markt op gang te brengen. Dit met het vooruitzicht dat de overheid minder hoeft te investeren naarmate de markt voor elektrisch rijden groeit.

Linnenkamp verwacht dat de overheid binnen afzienbare tijd financieel niet meer hoeft bij te springen. “Het moment dat er een positieve business case is voor de exploitatie van nieuwe laadpalen is afhankelijk van de doorgroei van het aantal elektrische auto’s, maar komt steeds dichterbij. De gunning van de aanbesteding aan PitPoint is een duidelijk signaal, want die laat zien dat de business case voor de exploitatie van bestaande palen inmiddels positief is.”